About SSOG

The Assembly initiated “for the Saudi society for Obstetrics and Gynecology “after meeting interim constituent body that consisted of members from King Abdulaziz University and military hospitals and Ministry of health hospitals and National Guard hospitals in addition to the private sector. This society was founded after approval by all universities in the kingdom to create societies that serve different disciplines under the umbrella of King Abdulaziz University in Jeddah. KAU has contributed to the movement of scientific progress in scientific fields in Kingdom of Saudi Arabia. His Royal Highness Prince Majid bin Abdulaziz, Governor of Makkah (God Mercy him) accepted full care for this society. The first General Assembly meeting – professors, consultants, specialties and residents specialized in the field of Obstetrics and Gynecology (21 of Sha'ban 1409)... (March 21, 1989) In the auditorium of the Faculty of medicine, King Abdulaziz University in Jeddah, and at that meeting they elected the first Board of Directors of the society. The Assembly began its activity in the beginning of the academic year (1990/1991) and had held several meetings of the Governing Council, to discuss possible for specialty service operators from different parts of the Kingdom.

SSOG 27th Conference (Coming Soon)

هبوط سكر الدم عند المواليد

لا يتعرّض المواليد كاملي النّمو في رحم الأم-أي الّذين ولدوا بعد الأسبوع السّابع والثّلاثين -في العادة لهبوط سكر الدم بعد الولادة، ولا داعي لقياس سكر الدّم لديهم، ولا داعي لإعطائهم أي حليب صناعي، أو سوائل أخرى لمنع هبوط سكر الدم، كما تكفي المبادرة إلى إرضاعهم طبيعيًّا خلال الساعة الأولى بعد الولادة، والاستمرار على ذلك عند حاجة الطّفل، دون وقت محدد، أو مجدول. للمزيد..

اليرقان (الصفاري) والرضاعة الطبيعية

صاب أكثر من 60% من المواليد تقريبًا بعد مرور أربع وعشرين ساعة من الولادة بما يسمى الصفاري أو اليرقان، وهو اصفرار لون بشرة الطفل وبياض العينين، وعادة ما يكون ذلك في اليوم الثاني إلى العاشر من الولادة، ويسمّى اليرقان الفسيولوجي، وتزيد نسبته إذا كان الطفل لا يحصل على كمية كافية من حليب الأم، مما قد يسبب له الجفاف وارتفاع نسبة الصفاري في الدم. للمزيد..

الرضاعة الطبيعية

تمكين المولود من الرّضاعة في وقت مبكّر، يوصَى بوضعه مباشرة على صدر الأمّ بعد الولادة، أو خلال السّاعات الأولى على الأكثر، وإذا كانت الولادة بعمليّة قيصريّة فينبغي عمل ذلك بعد إفاقة الأمّ مباشرة من التّخدير.
ويتمّ ذلك عن طريق ما يسمّى (اتّصال الجلد بالجلد) حيث يكون جلد الطّفل ملامسًا لجلد الأمّ دون حائل بينهما، مع تغطية رأس الرضيع ولف جسده وجسد الأم بغطاء، ولهذه العملية فوائد عديدة للرّضيع للمزيد..

قولي لا لقص العجان

Health Empowerment & Health Rights